Fra vores forældreorlov 2008, New Zealand

New Zealand

Link til oversigtsside over NZ billeder

Billeder fra uge 5, 27. november - 3. december

Færgen fra Syd til Nord
Vi sejlede de tre timer fra Picton til Wellington. Flot vejr på åbent hav.

Der blev lavet lidt lektier undervejs.

Te Papa og Wellington
Ved billetskranken møder man denne imponerende "søjle", som er indgangspartiet til en Maori landsby lavet specielt til verdensudstillingen i 1908.

Vi spiste frokost inden vi gik på opdagelse.

Blandt mange af de ting man kunne studere og også kravle ind i var et blåhvalshjerte. Og så var der et rum med kort over NZ i gulvet. Det blev studeret nøje - og vi tog lige turen på sydøen een gang til...

Det eneste de udstiller på Te Papa fra Capt. Cooks skib the Endeavour er en kanon og så ankeret. Her er kanonen, som var blevet smidt over bord et sted for at komme fri af et rev, de var strandet på.

Bagefter gik vi en tur ud i deres sansehave, hvor man kunne se på forskellige planter og meget mere.

Så tog vi bussen tilbage til campingpladsen, hvor der blev leget med familien Toftedahl/Djernes fra Mors...

Her er familen Toftedahl/Djernes - det er Jeppe (far), Jens, Christian, Johanne og Rie (mor). Og så lige et farvelknus til Johanne fra Linnea. De fik vist hygget sig med rigtig tøseleg. De var på vej til sydøen, så den sidste aften i Wellington fik vi udvekslet rejsetips...

Mokai Bridge Gorge
På vej mod vulkanerne midt på sydøen kom vi forbi, den fantastiske Mokai Bridge Gorge, en del af Rangitiki River. Den er brugt i nogle af scenerne i Ringenes Herre. Vi gik op til et udsigtspunkt, mange trapper! Det var ret flot...

Og så var der lige "the flying fox"...
En km tovbane, op til 160km/t. Den skulle far og søn lige prøve - nu havde vi jo været hele vejen op ad alle de trapper for at se, hvor de "flyver" fra, og så ville Johan bare prøve. Linnea var ikke gammel nok - så havde vi alle fire nok prøvet...

Før-billede...

Johan klædes på...

Johan klar til afgang...

Bunden er nået...

Mens vi blev trukket langsomt op baglæns, hvor vi kom fra, var der nogle flotte udsigter...

Her er så udsigten, der viser, hvor det var vi lige var fløjet. Oppe fra venstre, ned under broen helt ned til vandet, op så op til højre igen.

Efter-billede...

Den flotte vej ind til Mokai Bridge Gorge.

Vulkaner i Tongagiro National Park
Her er det Mt. Ruapehu i solskin, 2600m høj.

Puf......

Her ved Whakapapa skiområdet på nordsiden af vulkanen. Der slappes af på en skibænk, før vi går videre. Og her er Linnea præcist, hvor Frodo og Sam i Mordor blev slæbt med i en kolonne ork-soldater.

Meads Wall i Whakapapa skiområdet. Tynd lodret lavavæg på kanten af en dyb dal på bagsiden. Og flot udsigt til endnu en vulkan.

Tawhai Falls, smeltevand fra Mt. Ruapehu.

Her sidder vi så på toppen at en "mould" med en vulkan i baggrunden...
På vej mod Roturoa fra Taupo
Huka Falls i Taupo, det mest vandfyldte fald i NZ

Wai-o-tapi thermal area ved Rotorua
Det syder af fusel og bobler af gær... måske ikke lige gær, men føj for en stank!

Stinkende, kogende vand, svovl-dampe, arsenik og bly-salte, geysere, kogende vand med sodavandsbrus. Men flotte farver i vandet og på klipperne. De har det hele i Wai-o-tapi og mere til. Godt man ikke også kan "tage" "billede" af lugt!!!

Johan ser ikke helt ud til at nyde lugten ved "djævelens blækhus" (næste sort kogende mudder).

Det var ikke helt til at vide, hvornår denne lille geyser ville springe, men vandet kogte og spruttede, så det var bare om at komme forbi i en fart. Vi slap alle forbi og stillede op til familiefoto!

s En svovl-hule og et champagnepøl...

Djævelens badekar med lysegrønt vand - og en kogende mudderpøl. Ikke lige noget man har lyst at stikke sine fingre eller tæer i...

Rotorua
Vi var inde og se kiwi'er og hvordan de nu blev forsøgt reddet fra udryddelse. Her et tomt æg.

Tewhakarewatangaoteopetuaawahiao
En Maori landsby med et lidt langt navn; godt der kun boede 26 familier. Det øverste skilt er det afkortede navn... Deres geyser sprang et par gange i timen.

Fælles udekøkken med naturlig steambox (160grader) og kæmpegryde, 4m bred, 17m dyb, 96grader...

De har fællesbadning. Her er deres fælles åbne varme badekar. Og det sted de kogte deres flax, når de skulle lave fx skørter eller skulle blødgøre fibre til vævning.

Og så lige et par badebilleder...

Slut på den femte uge.

Gå til oversigtsside over NZ billeder