Johans dagbog fra New Zealand

Senest opdateret 21/11/2008

Lørdag d. 8/11/2008

Vi startede med at køre fra "Manapuri Motor Camp and Holiday Park" videre mod "Milford Sound". Da vi var kommet 3/4 af vejen kom vi til "Homer tunnel". Den blev bygget, så postbudet ikke skulle klatre op over bjerget for at levere post i "Milford". Da vi var kommet i gennem den 3km lange tunnel (kun trafik en vej ad gangen), og var kommet til "Milford", gik vi en lille tur og så noget af "Milford Sound". Bagefter fik vi kaffe og kakao, og så gik turen tilbage i gennem "Homer tunnel" mod "the Marian Falls".

Man kan ikke køre direkte til vandfaldene, så vi var nødt til at køre et andet sted hen for at stille camperen, og så gå. Det var en flot tur gennem regnskoven, og der var meget vand i Lake Marian Falls. Da vi var kommet tilbage kørte vi videre mod "Gunns Camp", som lå i "Hollyford Valley" på "Hollyford Road". Vejen blev aldrig bygget færdig - den skulle have gået helt ud til vestkysten - men byggeriet blev stoppet i 1938 på grund af depressionen, så der var næsten ingen trafik fordi hvem gider og køre ud i ingen ting... Den lå nu flot mellem bjergtoppene, og langs en flod. Vejret var flot, og der var mange sanfluer. De bider... Der var et sjovt lille museum, som viste billeder og ting fra den gang man byggede "Homer tunnel" og den halvfærdige vej.

På campingpladsen var der også en masse sjove skilte fx et hvor der stod "phone booth"og nede under det, hang der en vandrestøvle med en telefon i!

Om aftenen skulle vi ud og se på "glow worms". Det er nogle larver, der lyser om natten. De hænger ned fra grene eller rødder (under noget - fx en skrænt) og har en lille (silke)tråd fra enden, som de fanger insekter med. De lyser (glow) for at tiltrække insekterne, og når de har fanget tilstrækkeligt, haler de tråden ind igen, og slukker "lyset". "Lyset" sidder i maven, og når maven er fuld, så kan de godt spare på lyset! Når de er sultne igen, så sender de en ny tråd ud og "tænder" for lyset igen. Smart ikk' !

Efter vi havde set dem, gik vi i seng.

Søndag d. 9/11/2008

I dag gik turen til "Queenstown". Da vi havde spist morgenmad kørte vi videre ned af vejen (til vejens ende) tog regntøj på (det var nemlig regnvejr), og gik en tur på en sti, der førte til et vandfald kaldet "Humboldt Falls". Det var endnu en flot tur i gennem tempereret rengskov. Efter gåturen kørte vi mod "Queenstown". Det er ikke særligt langt i fugleflugtslinie, men vi skulle køre hele vejen uden om bjergkæden, så det blev en lang tur.

I "Kingston" - en af byerne på vej mod "Queenstown" - var der to damptog og et par gamle passagervogne. Vi skulle lige kigge på dem og tage nogle billeder til min morfar. Han elsker nemlig damptog. Dagens sidste tur var desværre kørt, men lokomotivet stod stadig med damp på, og de var ved at gøre klar tl næste dag. Bagefter fik vi kaffe og kakao med nachos. Da vi havde spist og drukket kørte vi videre.

Endelig kom vi til "Queenstown" og fandt vores campingplads. Vi hade kørt i 6 timer og det er med pauser under vejs.

Mandag d. 10/11/2008

i dag skulle vi heldigvis ikke særlig tidlig op, så jeg sov rigtig længe. Men jeg blev nød til at stå op, fordi at jeg skulle på toilet. Efter vi havde spist gik jeg i bad.

Da jeg kom tilbage skulle vi gå. Vi skulle ned i byen og se os rundt omkring. Da det blev frokosttid, gik vi ind på en restaurant. Der var ikke noget som min lille søster kunne li, så vi tog hjem og spiste frokost.

Efter det skulle mig og min lille søster ud og løbe. Vi blev hurtig forpustede, fordi vi ikke har løbet og cyklet i 1 måned. Så det var hårdt.

Nå men efter det skulle vi prøve en gondol lift, der førte op til et sted hvor man kunne gå ture. Man kunne også køre i nogle mærkelige biler kaldet ”luges”. Det er en lille vogn med bremser og styr som man køre ned ad bakke med. Det var sjovt. Da min mor, lille søster, mig og min far havde kørt to gange hver. Var der stadig to ture tilbage dem prøvede mig og min far. Efter det tog vi hjem.

Tirsdag d. 11/11/08

Da vi havde spist morgenmad skulle vi videre mod ”Glenorchy”, hvor vi skulle ride på heste. Da vi kom frem spiste vi frokost. Efter det var der stadig noget tid til at vente i.

Da tiden var gået gik vi over til hestestedet. Her fik vi en hjelm og et par støvler. Så kørte vi med bus der hen hvor vi skulle starte. Jeg fik en hest der hed ”Jazz”.

Jazz har været med i ”Lord of the Rings”, ved det store slag i ”Rohan”.

Vi har også set nogle af de steder hvor man har optaget filmen. Vi har også redet over floder og travet. Det sidste er kedeligt men det andet var spændene. Efter vi havde redet i 2 timer havde jeg rigtig ondt i ballerne. Så kørte vi hjem og spiste kage og drak te. 2 timer efter spiste vi aftensmad. Så gik vi i seng.

Onsdag d. 12/11

Nu skulle vi endelig besøge en fårefarmer...

Jeg fik lov at holde et tre dage gammelt lam. VI så Sam arbejde sammen med sine hunde.

Torsdag d. 13/11

I dag gik turen til et ”Toy and transport museum”. Da vi kom der hen, fik min mor øje på et mikrobryggeri. Så det skulle vi lige se og købe nogle øl. Bagefter det gik vi ind på muset, hvor der var 12 flyvere, 20.000 stykker legetøj 5.000 biler og 1,000 andre ting, og det var altså meget. Alle tingene var bare stablet oven på hinanden, og der var 3 haller med biler, legetøj og flyvere.

Så kørte vi til noget, der hed ”puzzeling world” og som er et sted med hologrammer og labyrinter. Før vi gik derind spiste vi frokost, og så gik vi ind i hologramrummet og så en masse hologrammer. Der var et, der fik væltet mig omkuld . Det var et med en mand, der stod med en pistol, som lige pludselig blev synligt. Der var også noget andet, jeg blev bange for. Det var et rum med en masse hoveder, der vendte ind ad, men det så ud som om de vendte udad, og de fulgte også efter en når man gik rundt i rummet. Bagefter det gik vi ind i labyrinten. Den var stor, men vi fandt ud igen, og så tog vi ind til byen for at handle og nyde udsigten over søen Wanaka.

Om aftenen spiste vi hos familien Kane – vi fik lammesteg. Mums...

Fredag d. 14/11

Lørdag d. 15/11

I dag sov vi rigtig længe fordi vi ikke skulle nogle steder hen i da,g så det var dejligt, men min far fik mig lokket ud af sengen med en computer (som var på nettet). Da jeg havde været i bad og havde spist morgenmad, spillede jeg badminton med en dansker (en dreng som hed Julius) som vi havde mødt i går. Sammen med dem kørte vi ud til en gletscher, der hed ”Franz josef glacier”

Den gled rigtigt hurtigt! 3Cm/timen. Hastigheden bliver bestemt af hvor meget det har sneet på bjerget for 5 år siden. Fra 1750 til 1985 havde den trukket sig tilbage, men i de sidste 20 år havde den bevæget sig frem ad igen. Det er også en meget speciel gletscher for det er nemlig den eneste geltscher, der går ned i regnskoven det så sjovt ud.

Så spiste vi frokost. Efter det kørte vi hjem, men de andre skulle videre. vi skulle til bage og lave lektier.

Søndag d. 16/11

Da vi var kørt fra ”Fox glacier” mod ”Greymouth”. Da vi havde kørt i 2 timer var det på tide at få frokost. Min mor var burgersulten (jeg kunne nu også godt tænke mig en burger), så vi kørte ind et lille sted og fik burger. Da vi var færdige med at spise kørte vi videre. Vi kørte i lang tid, så kom vi til ”Greymouth”, hvor vi fandt en camping plads. Den lå lige ud til havet.

Mandag d. 17/11

I dag skulle vi til shantytown, det er en gammel guldgraver by, det vi så var bare en efterligning. Da vi kom der ud, skulle vi lige finde ud af hvor vi startede, det blev damp lokomotivet. Efter det gik vi videre til alle de huse og forretninger. Der var en barber, et sygehus, en skomager og en avis. Så gik vi videre til det damp drevet savværk, der var nemlig en stor skov, men det var meget farligt at fælle træer, fordi at træerne er meget tunge, der er flere der er døde ved at blive mast under dem.

Da vi endelig var færdige med det købte vi ind. Så kørte vi videre mod ”Westport”. På vejen skulle vi ud og se på pandekager, som er nogle kalksten som ligger i lag, ved de der pandekager var der også et sted vor når vandet slog op mod nogle klipper lød det som en hval. Så kørte vi til camping pladsen i ”Westport”.

Tirsdag d. 18/11

I dag kørte vi ud til en sælkoloni for at se på pelssæler, der var mange vis man kikkede efter, men vis man så efter det der bevægede sig fik man højst øje på 1-3. der var også nogle Weka'er (skovhøns), de er meget sjældne men ikke denne del af NZ. så kørte vi til ”nine mile bach” hvor vi spiste frokost. Der legede vi lidt med bølgerne. Efter det kørte vi mod ”buller river swingbridge”, som vi skulle gå over, på den anden side af broen gik vi en tur, på turen så vi en gammel mineskakt, der har nemlig været mange guldgravere på NZ. Da vi skulle tilbage over broen tog vi en tovbane over floden, det var sjovt. Så kørte vi videre indtil vi kom til ”rotoroa campground”. Der var cykler. Endelig! Men det kostede at have cykel hjelm på, det vil altså sig at det var gratis vis man havde cykelhjelm på. Mig og min lillesøster drønede rundt.

Onsdag d. 19/11

Torsdag d. 20/11

Tur i Abel Tasman National Park

Fredag d. 21/11

Lige pludselig blev jeg jaget ud af sengen fordi min mormor og morfar skyp´ede til os, de havde mine fætre på besøg så dem fik jeg også snakket med. Det var hyggeligt. Så spiste vi morgenmad og pakkede sammen.

Imens min mor tjekkede email fyldte mig og min far vand på og tømte afløbsvand, da vi kom ind igen havde min farfar og farmor skyp´et, så dem snakkede vi med i 45min . Det havde vi også med de andre. Så kørte vi mod ”Kaiteriteri”, men den campingplads der var der var for kedelig, så vi kørte tilbage til der hvor vi kom fra. Så i dag blev en slappedag, men jeg skulle stadig læse og lave lektier.

Så skulle vi på stranden og bade. Mig og min lillesøster byggede et sandslot så gik vi ud og badede, men min lillesøster gad ikke dykke under. På tilbage vejen fik vi en is, mig og min lillesøster fik en magnum med karamel, min far fik bare en classik. Denne der is jeg fik var med fire lag. Først kom et lag lyst chokolade så et lag karamel, mørk chokolade og til sidst fløde is MMMMMMM!!!!!!!!!!!!!!!!!!

så fik jeg lov til at spille computer.